Vektorisert logo i eps-format
Logo i vektorisert format (eps- eller ai-format) er den beste filtypen for logoer
Vektorisert logo i eps-format: Dersom du skal trykke din logo i optimal kvalitet, er en vektorisert logo i eps- eller ai-format løsningen. Dette er det beste filformatet for din logo, vil spare deg for mye bry når du skal trykke visittkort, skilt, plakater, tekstiltrykk eller annet reklamemateriell med din logo. Samtidig er det viktig å merke seg at bildefilen ikke kan endres til vektorfil bare ved å lagre samme filen i eps- eller ai-format.
Hvorfor er vektorisert logo så viktig?
Trykkeribransjen og grafiske designere kan til tider fremstå som fagidioter som stadig spør vanskelige spørsmål om filene du sender over, eller om trykkoppdraget du bare ønsker å få gjennomført så raskt som mulig. Saken er at trykkeriet også ønsker å få trykket varene raskest mulig, men det profesjonelle trykkeriet ønsker også å sikre at du blir fornøyd med de ferdige varene – og da vil en vektorisert logo alltid være det beste utgangspunktet.
I noen tilfeller vil man riktignok kunne gjennomføre oppdraget greit uten slik vektorisert logo, mens det for enkelte typer trykkoppdrag (også litt avhengig av hvordan logoen din ellers er bygd opp) være helt sentralt at logoen er vektorisert, for at resultatet skal bli som du ønsker.
En vektorisert logo kan skaleres opp i størrelse, uten at den blir grovere eller mer hakkete. Mens en bildefil (som f. eks jpg eller bmp) består av små punkter som blir mer synlige når man skalerer opp logoen/bildet i størrelse, så vil en vektorfil være like skarp og fin uansett hvor mye du skalerer denne opp.
Skal du f. eks. få laget deg et skilt, så vil det være et dårlig utgangspunkt å bruke en liten jpg-fil med lav oppløsning. Har du en logo i jpg-format eller tilsvarende, så zoom gjerne inn på skjermen din – så ser du trolig problemet.
Har du en skarp bildefil i 600 dpi som ikke trengs å skaleres opp, så kan det gå greit å bruke en slik bildefil til en del trykkeoppdrag. Men det vil uansett være bedre med vektorisert fil, fordi denne er lettere for trykkeriet å arbeide med, særlig dersom du få utført endringer på logoen, eller dersom du skal trykke denne i bestemte trykkfarger (såkalte Pantone-farger, også kalt PMS-farger eller spot-farger). Merk at noen trykkeoppdrag krever en vektorbasert fil, ikke bare på grunn av kvaliteten, men fordi trykketeknikken/utstyret krever at filen er i det formatet. I mange tilfeller vil en bildefil uansett gi for dårlig resultat, ofte med hakkete og uklare bokstaver og hakkete grafikk. Det er da du trolig vil få tilbakemelding fra trykkeriet, med ønske om at du sender en annen logo, slik at kvaliteten blir slik du forventer.
Vil en god trykkmaskin kunne trykke en hakkete logo (bildefil) med godt resultat?
Nei, desverre så gjelder også her regelen om at en kjede ikke er sterkere enn det svakeste leddet: En trykkmaskin kan gjerne trykke 2400 dpi, mens en moderne laserskriver kan trykke 600 eller 1200 dpi. 600 dpi er som regel «akkurat godt nok» for trykking av en logo. Så hva skjer, dersom man har en trykkmaskin som trykker 2400 dpi, og mater den med en logo med oppløsning på bare 72 dpi? Da blir resultatet 72 dpi. En dårlig logofil blir altså ikke bedre fordi den trykkes på en god trykkmaskin.
To vanlige misforståelser rundt vektoriserte filer i eps-format
Misforståelse 1: «Jeg kan gjøre om min bildefil i jpg eller tilsvarende, til en vektorisert fil, ved å lagre den med annen filending/filtype.»
Når kunder som har laget logo i et bildebehandlingsprogram som Paint eller lignende, får spørsmål om de kan skaffe en vektorisert logofil i eps-format, så leter kunden etter et program som kan lagre bildefilen i eps-format (eller ai-format, som egentlig er det samme som eps). Dette kan synes som en logisk løsning. Dessverre så løser ikke dette noe som helst: en jpg-fil som lagres som eps-fil, har fortsatt de samme egenskapene (svakhetene) som en jpg-fil har. Innholdet er jo akkurat det samme, selv om filen får en annen ending. Det blir som å putte en agurk inn i et bananskall, fordi man har lyst på en banan, og ikke en agurk.
En vektorisert eps-fil lages hovedsaklig i enten Adobe Illustrator (mest utbredt) eller Corel Draw (mindre utbredt). Du kan ikke lage vektorisert fil i Word, Paint, PowerPoint eller tilsvarende. Du kan enkelt få lagret filen med endingen eps- eller ai, men det endrer desverre ikke innholdet – og det gir desverre ikke filen de tekniske egenskapene som en vektorfil har.
Misforståelse 2: «Trykkeriet spør kun om vektoriserte filer i eps-format for å gjøre det vanskelig, eller for å snike til seg ekstra inntekter.»
Som regel helt feil, fordi sannheten er at trykkeriet bare vil sikre at du får et optimalt resultat på det som skal trykkes. De fleste i trykkeribransjen i Norge setter kvalitet høyt, men de ønsker også å raskt kunne trykke og levere dine varer. Trykkeriet kunne dermed helt sikkert tenkt seg å sluppet å «plage» kundene med spørsmål om vektorfiler m.m. Dersom man ser at filen du har sendt fint kan brukes, så blir den brukt uten videre spørsmål til deg som kunde – det er jo det enkleste, raskeste og billigste for begge parter.
Noen trykkerier tilbyr seg å vektorisere din logo, men neppe for å tjene store penger på det. Det gjøres som regel til en lav timepris, og det gir deg en verdi også utover dette aktuelle oppdraget – dersom du mottar filen, og fritt kan bruke denne videre til andre oppdrag, også hos andre leverandører.
Den gode nyheten, dersom du mangler en vektorisert eps-fil: Din grafiske designer har trolig først laget logoen i vektorisert eps- eller ai-format
Mange kunder lager logoer selv, og da er det mest vanlig med andre formater enn eps- eller ai-filer. Som regel lager «vanlige» kunder logoer i Word, Paint, Power Point eller lignende – og man endre ofte opp med en jpg-fil. Men også de som har fått laget logo hos en profesjonell grafisk designer, har ofte fått bildefiler som jpg, gif, bmp eller tilsvarende. Men i tillegg har normalt designeren også sendt over en eps- eller ai-fil. Problemet er gjerne at du (med mindre du har grafiske programmer) ikke kan åpne disse filene selv. Mange ser derfor ikke hensikten med disse filene, og sender derfor heller de andre filene, også til trykkeriet.
Sjekk derfor om du også har liggende eps- eller ai-filer av logoen (ikke konvertert fra jpg eller annen bildefil, men en «ekte» vektorisert fil laget fra grunnen av i Adobe Illustrator eller Corel Draw). Og dersom du ikke har fått det, så har trolig designeren liggende en slik fil, da dette nesten alltid er utgangspunktet, altså den første filen designeren lager, når logoen er vedtatt/godkjent og skal tas i bruk.
En grafisk designer lager ikke logoen i jpg: han/hun lager den i eps- eller ai-format, og eksporterer så denne til et annet format som du enkelt kan se logoen i. Har du fått bildefiler, så er dette vanligvis ikke ment som filer for trykking, men heller filer for å vise deg logoen på en enkel måte – og for at du enkelt skal kunne bruke logoen til nettsider og annet.
Avseth kan vektorisere din logo, eller lage en vektorisert logo i eps-format
Har du en logo som ikke gir optimalt resultat, eller som har for lav oppløsning/kvalitet til å kunne trykkes? Send gjerne over din logo, så kan vi rekonstruere, vektorisere logoen eller ordne en vektorisert logo i eps-format av ditt motiv. Vi ser på logoen, og gir deg et pristilbud før vi eventuelt iverksetter arbeidet med å ordne logoen din i den kvaliteten din profil fortjener. Vi kan også inkludere en filpakke med logoen i ulike filformater, slik at du har de filene du trenger for optimal kvalitet i ulike sammenhenger.
Vil du vite mer, eller har du behov for å få ordnet ny logo i vektorisert eps-format? Eller å få rekonsturert eksisterende logo i slikt filformat? Kontakt oss gjerne for mer informasjon og et raskt pristilbud.
Send inn – Få ordnet din logo i vektorisert i eps-format
Be oss tilbud på vektorisering av din logo – eller om utforming av ny logo.