Logodesign
Skal du lage logo selv, eller vurderer du å få hjelp til logodesign?
Logodesign: Virksomhetens logo skal signalisere bedriftens verdier, og bidra til å kommunisere hva virksomheten tilbyr sine kunder. Hvordan får man så pakket inn alt dette i en logo? De fleste ferdige logoer ser gjerne ut som at de ikke har vært så tidkrevende å lage – så hvorfor betaler mange firmaer flere hundrede tusen kroner for å få laget noe som du tenker du selv kunne laget på en time eller to?
Logodesign er mer enn smak og behag
Det ligger naturligvis mye arbeid i å lage en god logo, selv om det endelige resultatet ser tilsynelatende enkelt ut. De fleste som ønsker seg en logo, har etter hvert fått med seg at «det enkle er ofte det beste». Men å lage noe enkelt, er ikke nødvendigvis så enkelt! Det vil dessverre sjelden fungere i dag å ta en helt basic skrifttype og skrive firmanavnet sitt «rett frem». Når man snakker om å lage ting enkelt, så skal det likevel være unikt – og det skal skille seg ut fra det helt ordinære. Samtidig må ikke det å skille seg ut forveksles med å lage noe sært. Setter du firmanavnet ditt speilvendt eller opp ned, så skiller du deg nok ut – men du kommuniserer ikke særlig effektivt mot kundene dine på den måten.
Godt grunnarbeid gir et solid resultat
Som kjent vil godt grunnarbeid lønne seg når man skal bygge noe. Hopper man over denne delen, står bygningen ustøtt. Slik er det også med en logo. Gi deg tid til å gjøre dette skikkelig, og følg de rådene som fagfolk etter hvert har lært seg. Man kan fort bli ukritisk til det man selv har laget, og som man er så stolt av. Kanskje får du selv laget noe som blir «bra for å være fra en amatør»? Men trolig vil kundene dine ikke få det rette inntrykket av din virksomhet, dersom du legger deg på et slikt nivå.
Følg de seks punktene for god logodesign, så gjør du det enklere for deg selv
Lage logo selv, eller overlate det til en grafisk designer?
I mange tilfeller vil det lønne seg å overlate logodesign til en grafisk designer, et reklamebyrå eller et trykkeri – så kan du heller bruke din tid på ditt yrke, og på det du er best på.
Nedenfor finner du noen tips til logodesign, som ikke er absolutte – men som du bør følge, dersom du ikke har gode grunner for å bryte dem. Selv om du helt sikkert vil finne eksempler på kurante logoer som ikke følger denne oppskriften, så gjør du det enklere for deg selv dersom du følger disse punktene.
Å la alt være stort, det er ikke å prioritere
Her har du seks tips for logodesign:
- La logoen (symbol + navn) være rektangulær. (Se også punkt om proporsjon.)
- Ikke integrer telefonnummer, slagord eller annen undertekst i selve logoen. Det er ikke alltid du ønsker å ha med web-adressen rett under logoen – den skal kanskje heller ramses opp sammen med annen kontaktinfo, og da kan det bli rart at den gjentas med få linjers mellomrom. Og det som er godt synlig når det er stort oppskalert på din skjerm, blir ikke så synlig når det sees på avstand – eller når det må skaleres ned for å få plass på f. eks. et visittkort eller på et lite logomerke på dine profilklær.
- Sørg for at firmanavnet er godt lesbart, også på avstand. Lær av å studere skilt på stadion og andre steder – hvordan fungerer logoene på lang avstand? Finner du eksempler på at teksten/firmanavnet blir lite lesbart, fordi man har gjort andre elementer for store? På et skilt (og på det meste annet der logoen skal plasseres), har man ikke ubegrenset med plass. Man kan ikke bare ta alt litt større. Poenget er at man må prioritere, slik at det som er viktigst å få frem, kommer best frem. Å la alt være stort, det er ikke å prioritere.
- Proporsjonen (forhold mellom høyde og lengde) anbefales å være cirka 3:10. Altså: skalerer du logoen til cirka 10 cm lengde, bør den være cirka 3 cm høy. Skalerer du til 100 cm lengde, bør den være cirka 30 cm høy, og så videre. Dette er grovt regnet, og det finnes mange eksempler på logoer som ikke har slike proporsjoner – men du gjør det enklere for deg selv i mange sammenhenger, dersom du lager logoen i omtrent slik proporsjon. Skal du avvike fra dette, så anbefaler vi heller 4:10 enn 2:10. Har du en logo som bygger for mye i lengden, vil det skape vansker i mange sammenhenger. Det vil det også gjøre om den bygger for mye i høyden. Du vil altså i de fleste situasjoner der du skal bruke logoen, oppnå best resultat med en rektangulær form, med omtrent det størrelsesforhold som er nevnt her.
- Ikke lag logoen som et bilde i et bilderedigeringsprogram som Paint eller Photoshop. Heller ikke PowerPoint eller Word er egnet til å designe en logo. Bruk Adobe Illustrator, og lagre i vektorisert format (eps eller ai).
- Dropp selskapsformen i logoen. Selv om firmaet er et aksjeselskap (AS), og du tenker at det kan virke mer seriøst eller større enn f. eks. et enkeltpersonforetak, så bør ikke AS eller annen selskapsform være en del av logoen. Tenk på andre store virksomheter – hvem har med selskapsformen som en del av logoen? De fleste større selskap har et formelt firmanavn med AS eller tilsvarende, men det er sjelden eller aldri en del av firmalogoen.
Du skal starte med eps eller ai, og så kan du evt. lagre i andre formater etterpå.
Noen andre ting å tenke på, når du skal lage logo:
- Lag logoen i Adobe Illustrator først, slik at du har en vektorisert fil. En vektorisert fil kan skaleres opp uten tap av kvalitet, i motsetning til en bildefil – som blir «grovere» når den skaleres opp.
- Beste filformat for logo er «eps» eller «ai». Men det har ingen hensikt å lage logoen i et annet filformat, og så etterpå lagre filen i eps- eller ai-format. Du skal starte med eps eller ai, og så kan du evt. lagre i andre formater etterpå. Dette kan være vanskelig å forstå uten ytterligere forklaring, men slik er det bare! Les mer om tekniske krav og logo i vektorisert format.
- Dersom du får logoen laget på et nettsted – sørg også der for å få vektoriserte filer i eps- eller ai-format. PDF-fil kan også gå fint, dersom filen er vektorisert. Er filen bare en bildefil, har du et dårlig utgangspunkt – uansett hvilket filformat logoen lagres i.
- Ikke overvurder tilbakemeldingene fra venner og familie. Har du fått laget deg en logo, så vil de fleste ikke ønske å kritisere resultatet. Samtidig vil noen kanskje ha behov for å gi ekstra insteressante og innsiktsfulle tilbakemeldinger, uten at de nødvendigvis har kompetanse. Og husk at logoen blir vurdert i feil setting når du spør noen hva de synes om logoen. Logoen skal fungere ute i markedet, og ikke ved finstudering alene med fullt fokus på kun din logo.
- Ikke spør trykkeriet hva de synes om logoen som du har fått laget selv eller hos andre. De fleste som møter deg om kunde, vil neppe ønske å fornærme deg, heller ikke om du inviterer dem til å «si det akkurat slik det er». Du vil sannsynligvis være mest takknemlig for uhemmet skryt, og ikke en ærlig «slakt» av logoen du nå er så fornøyd med. Velger du å lage logo selv, så må du altså stole på deg selv. Noe du også kan gjøre, dersom du er spesiellt god på logodesign. Er du derimot langt bedre på andre ting, så er det anbefalt å overlate logodesign til profesjonelle, fordi det er så fryktelig mange fallgruver å gå i.
En siste ting – bruk trykkfarger (Pantone) og ikke skjermfarger (RGB)!
Sørg for å bruke Pantone trykkfarger (også kalt PMS-farger eller spotfarger), slik at fargene kan gjengis riktig overalt. Bruker du RGB, så vil fargene kun kunne bedømmes på skjerm. Problemet med dette er at farger vises ulikt på ulike skjermer. Sender du logoen til trykkeriet i RGB, og gir beskjed om at fargene skal være som vist på skjermen, så gir ikke det noen mening. Dette fordi trykkeriet jo ikke kan vite hvordan fargene ser ut på din PC-skjerm. Derfor finnes Pantone fargekoder, som trykkeriet kan lese av med en fargevifte. Da har man det beste utgangspunktet for riktige farger. Selv uten fargekoder, vil det oransje bli oransje, og det røde vil bli rødt. Men det kan bli feil oransjefarge og feil rødfarge, fordi trykkeriet ikke har den infoen som trengs til å trykke riktig farge, dersom Pantone fargekoder mangler.
Vil du ha hjelp til å få laget en god logo? Eller har du en logo som du ønsker å få finpusset, visuelt eller teknisk? Send din forespørsel til avseth@avseth.no, så hjelper vi deg gjerne med å fullføre en vellykket logodesign.
Coca Cola: Verdens mest kjente varemerke, og en logo som finnes over hele verden. Ikke noe symbol, men kun en karakteristisk font og en tydelig fargebruk.
Tine anno 2021: Tine har flere ganger oppdatert sin logo, men det velkjente symbolet (tinen) har vært med lenge nå. Legg merke til at teksten har god størrelse, og ikke for liten i forhold til symbolet.
Varmeservice: Fra en enkel og litt oppbrukt Times-skrift, til en sjarmerende skrift som er lett å lese. Det ser enkelt ut, men det ligger ofte mye arbeid bak. Legg merke til at bokstavmellomrommet er redusert til et minimum, og at AS er fjernet, for å begrense den totale lengden. Selskapsform er det gjerne uansett best å ikke ta med i logoen.
Fraktselskapet FedEx: Utradisjonell fargebruk, men likevel lettlest. Og en logo som signaliserer bevegelse – det blir ikke feil for et transportselskap. Ser du den hvite pilen inne mellom bokstaven E og bokstaven x?
Tenkt eksempel: Logoer som det tenkte eksempelet i sort skrift her, ser vi ofte. Med enkle grep kan logoen se bedre ut, og samtidig bli betydelig mer lesbar. Også her er firmanavnet langt. Som du ser, får man mye større tekst, ved å bruke to linjer, som vist i det blå og sorte eksempelet. Logoer over to linjer skaper mindre utfordringer, enn lange logoer på en linje.