
Vektorisering av logo
Vektorisering av logo for optimal kvalitet ved trykking m.m.
Vektorisering av logo: Dersom du skal trykke din logo i optimal kvalitet, er en vektorisert logo i eps- eller ai-format løsningen. Dette er det beste filformatet for din logo, vil spare deg for mye bry når du skal trykke visittkort, skilt, plakater, tekstiltrykk eller annet reklamemateriell med din logo.
Hvorfor er vektorisering av logo så viktig?
Trykkeribransjen og grafiske designere kan til tider fremstå som fagidioter som stadig spør vanskelige spørsmål om filene du sender over, eller om trykkoppdraget du bare ønsker å få gjennomført så raskt som mulig. Saken er at trykkeriet også ønsker å få trykket varene raskest mulig, men det profesjonelle trykkeriet ønsker også å sikre at du blir fornøyd med de ferdige varene. Og da vil en vektorisert logo alltid være det beste utgangspunktet.
I noen tilfeller vil man riktignok kunne gjennomføre oppdraget greit uten slik vektorisert logo, mens det for enkelte typer trykkoppdrag (avhengig av hvordan logoen din er laget) være helt sentralt at logoen er vektorisert, for at resultatet skal bli som du ønsker.
Vektoriserte logoer kan skaleres opp i størrelse uten tap av kvalitet
En vektorisert logo kan skaleres opp i størrelse, uten at den blir grovere eller mer hakkete. Mens en bildefil (som f. eks jpg eller bmp) består av små punkter som blir mer synlige når man skalerer opp logoen/bildet i størrelse, så vil en vektorfil være like skarp og fin uansett hvor mye du skalerer denne opp.
Skal du f. eks. få laget deg et skilt, så vil det være et dårlig utgangspunkt å bruke en liten jpg-fil med lav oppløsning. Har du en logo i jpg-format eller tilsvarende, så zoom gjerne inn på skjermen din – så ser du trolig problemet.
Nødløsning: bildefil
Har du en skarp bildefil i 600 dpi som ikke trengs å skaleres opp, så kan det gå greit å bruke en slik bildefil til en del trykkeoppdrag. Dette vil være en nødløsning, med alt det innebærer – altså en rimeligere løsning på kort sikt, men også en dårligere løsning. For noen trykkoppdrag vil nødløsningen med bildefil uansett ikke være god nok, og det vil alltid være bedre med vektorisert fil. Dette fordi denne er lettere for trykkeriet å arbeide med.
Særlig dersom du få utført endringer på logoen, eller dersom du skal trykke denne i bestemte trykkfarger (såkalte Pantone-farger, også kalt PMS-farger eller spot-farger), så vil vektorisert fil være nødvendig. I mange tilfeller vil en bildefil uansett gi for dårlig resultat, ofte med hakkete og uklare bokstaver og hakkete grafikk. Det er da du trolig vil få tilbakemelding fra trykkeriet, med ønske om at du sender en annen logo, slik at kvaliteten blir slik du forventer.
Filformater – unngå «fake vektor»
Ikke gå i den vanlige fellen med å importere din logofil i bildeformat inn i et vektorprogram, og lagre filen der.
Bildefiler som jpg, bmp, gif og lignende er ikke godt egnet for trykking, og disse filformatene inneholder aldri vektorisert grafikk. Vektorisert grafikk har som regel filformatet «ai» (forkortelse for «Adobe Illustrator») eller «eps» (forkortelse for «Ensulated postscript»). men din logo endrer seg ikke fra en bildefil til en vektorisert fil ved å endre filnavnet. Heller ikke det å ta bildefilen inn i et vektorprogram, og lagre den derfra, vil omgjøre filen til en vektorisert fil. Litt forenklet kan vi si at din logo må lages fra grunnen av i et vektorbasert program, for at grafikken skal være vektorisert.
Å lage logo i et vektorbasert program bør som regel overlates til profesjonelle, men har man tid og kapasitet – så kan det være mulig også for ikke-faglærte å komme i mål med dette. Men ikke gå i den vanlige fellen med å importere din logofil i bildeformat inn i et vektorprogram, og lagre filen der. Det er fort gjort, og det hadde vært veldig greit dersom løsningen var så enkel – det er den altså dessverre ikke. Du ender da bare opp med med samme filkvalitet som du har i din bildefil, men innepakket med filnavnet til en vektorfil. Da har du en fil som ut fra filnavnet ser ut som en vektorfil (f. eks. «logo.eps») og alt ser lovende ut, helt til din logo skal trykkes. Da oppdager man at grafikken er «fake vektor», og har samme kvalitet og egenskaper som en bildefil. Det skaper bare ekstra arbeid og frustrasjon, og tapt tid for både deg og trykkeriet.
Har du behov for å få vektorisert din logo i fullgod kvalitet?
Vil du vite mer, eller har du behov for å få ordnet vektorisering av logo? Avseth kan ta i mot din logofil, og rekonstruere og vektorisere denne, for fullgod kvalitet – og for å gi deg det beste utgangspunktet for problemfri bruk av logoen videre. Dette kan inkludere en filpakke, med logoen i ulike filformater og størrelser. Da har du det som trengs for å få trykket, publisert og vist frem din logo i den kvaliteten som logoen fortjener.
Vi vil gjerne se på din logo, og gi tilbakemelding om hva som kan gjøres med denne – og vi gir gjerne et pristilbud på å vektorisere logoen din, inkludert en filpakke med ulike logofiler. Fyll ut skjemaet nedenfor, og legg ved din logo, så kommer vi raskt tilbake med pristilbud – og vi kan raskt være i gang med å leverere deg vektorisert logofil og en komplett filpakke.

Vektorgrafikk: Vektorlogoer er skarpe, og kan skaleres opp i størrelse, uten tap av kvalitet.
Punktgrafikk: Bildelogoer er lite egnet til trykking, og de er ofte uklare/hakkete. De blir enda mer uklare når de skaleres opp i størrelse. Punktgrafikk er best egnet for bilder/foto, og for visning på skjerm – ikke for trykking.
Avseth vektoriserer din logo: Logoer i bildeformat kan vektoriseres av Avseth. Du får da filer som gir optimal kvalitet, og som også kan skaleres opp i uendelig størrelse.
Kontakt oss om vektorisering av logo
Avseth utfører vektorisering av logo, og vi gir deg gjerne et tilbud på å lage vektorgrafikk av din logo